Fermenteren is hip

Het fermenteren van groenten werd bij mijn oma’s nog veel gedaan en is nu weer helemaal hip! Bij ms draait het onder andere om gezonde darmen. Bij het fermenteren komen goede gezonde bacterien vrij die je darmflora verbeteren. Dr. Wahls beveelt aan om gefermenteerde groenten in je voeding op te nemen.

Helaas is het zakje zuurkool uit de winkel vaak niet door fermentatie verkregen maar door het toevoegen van zuur bewerkt. Zo mis je de goede bacteriƫn die ontstaan door het fermenteren en dat is jammer. Gelukkig zijn zuurkool en andere gefermenteerde groenten heel makkelijk zelf te maken. Ik keek er altijd tegen op om het proberen en vond het zelfs griezelig om de eerste hap te nemen. Maar echt geloof me! Het is eenvoudig gemaakt en heerlijk van smaak.

gefermenteerde groenten

Wat heb je nodig:

  • een schone pot, weckpot is het handigst
  • een klein potje of glazen bakje om de inhoud straks mee aan te drukken

Ingrediƫnten:

  • groenten, bv witte kool, rode kool, wortel, chinese- groene- of spitskool, bietjes enz. Bewaar als je kool gebruikt een groot schoon blad om later mee af te dekken
  • per kg groenten 15 gram zeezout
  • indien nodig een beetje zout water om de groenten mee onder te zetten

Bereiding:

  • snij de groente zo fijn mogelijk. Een foodprocessor is in deze een welkome hulp
  • doe de fijngesneden groenten met de afgemeten hoeveelheid zout in een bak
  • was je handen eerst goed en kneed dan de groenten met het zout langdurig en stevig door tot er vocht vrijkomt.
  • doe de massa in de weckpot en druk deze goed aan zodat het lucht er uit is en het vocht er op komt te staan.
  • vouw het bewaarde blad op maat van de weckpot en leg het boven op de groente zodat deze niet kan gaan drijven.
  • plaats nu het potje op het blad. het potje moet een stukje boven de weckpot uit komen. Druk nu alles aan totdat alles onder het vocht staat en de deksel dicht kan. (eventueel wat zout water opgieten) maar meestal is dat niet nodig
  • zet de pot weg op een koele donkere plek (kelder is ideaal). Het fermenteren kan beginnen.
  • check af en toe! het kan wat gaan borrelen dat is heel normaal.
  • na een minimaal een weekje is het klaar om te eten, giet het overtollige vocht af, verwijder het blad en doe de groenten over in een afsluitbare bak om in de koelkast te bewaren.
  • groenten zijn na fermenteren lang houdbaar

Lekker met rode sla of groene bladsla en de basis dressing

groenten fermenteren